Sport i asocjacje

Dla świata reklamy idealnym miejscem do umiejscowienia swojego przekazu jest to, co związane ze sportem. Po pierwsze idealnym wręcz rozwiązaniem okazuje się umieszczenie reklam na koszulkach zawodników i całych zespołów. Jednocześnie jest to jedno z najdroższych miejsc, nierzadko zarezerwowane wyłącznie dla tytularnego sponsora klubu. Większość pieniędzy regularnie przesyłanych przez reklamodawcę na konto klubu użyczającego miejsca na swoich strojach idzie na transfery i bieżące wydatki. Fakt, że kibice namiętnie kupują oryginalne pamiątkowe koszulki oznacza, że ta sama reklama jest wyświetlana nie tylko przez telewizje na całym świecie w trakcie transmisji spotkania na żywo, ale przy okazji wydostaje się po meczu za stadion i rusza z kibicem w świat.

Przy okazji same stadiony oferują dzisiaj mnóstwo miejsca na reklamy, ruchome i trójwymiarowe coraz częściej przyciągają wzrok fana piłki śledzącego lot kopniętej kuli. To sprzedawanie miejsca reklamowego ma oczywiście tak swoich fanów jak i zaciekłych wrogów. W świecie reklamy szalenie ważnym pojęciem, z którym oswajani są studenci niemal wszystkich kierunków związanych jakoś z ludzkim postrzeganiem świata, jest asocjacja. W najkrótszych słowach jest to sposób kojarzenia faktów lub emocji przez człowieka z określonymi hasłami, wydarzeniami. To działanie skojarzeniowe, które ma jednak wielkie znaczenia w naszych natychmiastowych i nieświadomych decyzjach. Kolory i to, z czym się kojarzą, to doskonały przykład tego, jak oglądana przez nas barwa może asocjacyjnie uruchomić pozytywne lub negatywne nastawienie całego umysłu. Czasami nie wiemy, że jakiś zapach lub ubiór budzi u nas konkretne wrażenie i stan psychiczny, ale okazuje się, że specjaliści od reklamy potrafią te zależności ludzkiej psychiki dogłębnie przeanalizować i wykorzystać na swoją korzyść. Dlatego też w reklamach czasami fascynujące potrafi być analizowanie ich składu i odkrywanie, jakimi metodami perswazji posłużono się w tym przypadku. To doskonałe zajęcie i dla psychologów, socjologów oraz marketingowców.